14 August 2015

Surrender


Nampak tak tu? Bertapa banyaknya entry yang hanya kekal sebagai 'draf'. Itu yang sempat masuk dalam screenshort, yang tak sempat masuk, yang kat bawah-bawah lagi, yang sebelum-sebelum ni, banyak lagi tu.

Betul la 'Cabaran 1 Hari 1 Entry', tapi saya ni ternyata hanya mampu '1 Hari 1 Draf Entry' sahaja akhirnya. *sob! sob!*

Sebenarnya bukan malas. Serius, bulan malas. Dan bukan jugak takde idea. Kebetulan lately, sejak melibatkan diri dengan 'Cabaran 1 Hari 1 Entry' ni, memang idea tak pernah putus. Mungkin agaknya kerana dicabar dan merasa tercabar, maka idea untuk mengupdate blog tu tiba-tiba sentiasa ada. Ajaib jugak, kan?

Tapi yang jadi masalah dan halangan untuk stick mengupdate blog setiap hari adalah, MASA. Serious akhir-akhir ni memang sangat sibuk! Sampai makan pun, kerap dah ni sarapan pagi and makan malam semua sekalikan dalam makan tengahari je. Hahaha. Boleh tahan la. Sebab bila dah masuk berkurung dalam bilik dan ngadap handphone, memang payah dah nak tinggal. Saya jenis... kalau kat luar, kurang nak main phone. Pasal bila dah berjumpa mengadap orang atau bersembang, nak fokus otak pada perkara-perkara kat phone, memang payah. 1st, memang susah nak fokus. 2nd, ala... takkan la orang nak sembang ngan kita, kita duk main phone depan dia pulak? Tak elok la sikap macam tu, kan? Sebab tulah... bila dah masuk bilik (dalam erti kata lain, adalah ruang kerja) saya akan fokus betul-betul pada kerja. Sebab masa tu saya bersendirian. Sebab masa tu, fikiran saya aman dan tenang. Sebab masa tu tidak ada gangguan. Dan sebab masa tu... itulah ruang terbaik untuk saya benar-benar bertenang dan fokus pada tujuan hidup saya.

Nampak mudah bila hanya dengar 'pegang phone', tapi untuk jadikan ia bisnes yang lancar dan berterusan hanya melalui phone, orang tak tau dah berapa banyak perkara yang saya korbankan. But never mind. Who care, kan? Susah-payah-penat-lelah-tersungkur-menyembam sekalipun, duk merungut kat orang buat apa, kan? Cari rezeki untuk diri sendiri kut! Nak senangkan diri sendiri. Bukan orang lain. So peduli apa orang fikir tentang kita, kan?

Tapi point sebenarnya cerita ni adalah, sebenarnya nak ngaku yang... kita surrender jelah. Tak larat dah nak libatkan diri dengan 'Cabaran 1 Hari 1 Entry' geng Sahabat Blogger tu. Siyes kita tak dan masa. Tujuan sebenar kita yang beria-ria sangat join cabaran tu adalah sebab, nak tunjukkan pada dunia blogger yang kita masih seorang blogger. Padehal, sejak update first entry sampai hari ni dah entry ke berapa ntah, mana pernah ping entry kat grup Sahabat Blogger pun. Hahaha. Masalah jugak. Payah bila buat kerja aci main dua alam ni. Huhuhu... Dan bila dah macam ni, nak tak nak kita terpaksa sedar dan akui sendiri yang kita dah larut sangat dah dengan dunia bisnes online. Untuk mengejar kedua-duanya dengan sama hebat, kita memang ternyata tak mampu.

Dan ternyata, hari ni saya terpaksa mengakui yang saya hanyalah boleh kekal sebagai 'Part Time Blogger' sahaja. (T_T)

Sekian, itu sahaja dari saya untuk hari ni. =P

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::: Nota Penting! :::

Segala perkongsian saya di dalam blog ini adalah hasil penulisan saya sendiri. Copy-paste atau tiru-meniru adalah DILARANG sama sekali. Jika perkara tersebut berlaku, saya sebagai empunya blog tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang.