03 October 2015

Biarlah Nak Kata Apa Pun...


Apakah perasaannya bila seseorang yang akrab, seseorang yang dikasihi, seseorang yang mengatakan kasihnya amat tinggi terhadap diri ini, membuat perumpamaan diri ini seperti binatang? Cuba menggambarkan bertapa buruknya wajah ini di matanya? Ya ALLAH, itu benar-benar buat air mata diri ini gugur tanpa dapat ditahan. Terluka sangat. Amat tersinggung rasa hati.

Namun semua itu buat saya sedar bertapa tingginya kebencian dia terhadap saya. Sejak itu saya mula mendiamkan diri dan tidak mahu menyuarakan apa-apa lagi dah terhadapnya. Sememangnya kami dah tak berbual. Berhubung pun sekadar untuk perkara-perkara yang penting sahaja. Saya dah menerima terlalu banyak kata-kata hinaan dan sindiran. Saya dah terlalu sarat menyimpan luka. Dan saya juga dah penat mencuba meluahkan rasa yang terbuku. Dah penat mencuba memperbaiki. Dah penat menanggung air mata. Saya... dah hilang semangat. Semua yang saya buat, segala yang saya usahakan untuknya, dari dulu sampai sekarang, hanya disia-siakan. Sudahnya, keburukkan dan kesalahan saya jugalah yang dicari, diungkit. Segala pengorbanan, segala usaha, segala kesabaran saya, bagaikan ditolak angin... menjauh ke laut.

Serius, penat menjadi orang yang dianggap remeh.

Saya dah terlalu bosan diremehkan. Saya tak mahu macam ni lagi. Cukuplah. Saya bukannya teruk sangat pun sampai nak mengemis kasih orang hingga macam ni sekali.

Dah hina saya. Dah kata macam-macam kat saya. Dah kutuk saya. Dah persendakan saya... Oh teruknya!

Tapi...


Bersabarlah, Sofia...

Mungkin ini balasan ALLAH atas dosa lalu?

Macamlah saya selama ni baik sangat, kan? Saya hamba yang banyak khilaf jugak. Maka layaklah saya diuji ALLAH. Sekalipun ini ujianNYA.

Ya, saya tahu saya harus redha atas segala apa yang berlaku ni... Tak perlu membenci, tak perlu berdendam. Dan dosa lalu, insyaALLAH takkan ulangi lagi. Dah cukup terlalu banyak segala penyesalan yang mencengkam hati saban hari selama ini. Cukuplah. Dah tak larat menghukum diri lagi. Semoga ALLAH mengampunkan segala dosa saya. Aamiin...

Dan biarlah orang nak kata apa. Biarlah orang nak kutuk apa pun. Hodoh macam mana pun diri saya di mata orang, saya yakin ALLAH tak memandang saya seteruk itu.

It's okay, ALLAH ada. :')

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::: Nota Penting! :::

Segala perkongsian saya di dalam blog ini adalah hasil penulisan saya sendiri. Copy-paste atau tiru-meniru adalah DILARANG sama sekali. Jika perkara tersebut berlaku, saya sebagai empunya blog tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang.