Skip to main content

Jadilah Yang Sentiasa Bertanggungjawab dan Bersikap Terbuka


That's it! Itulah kita. Timbulkan masalah, kemudian apabila masalah itu dipersoalkan, segera larikan diri. Dan bila orang keliling turut mula sama menghindarkan diri dari kita, kita kata orang abaikan kita. Padehal kita yang lebih dulu mengabaikan perasaan orang keliling dengan sikap tidak bertanggungjawab kita tu.

Cuba tengok akhlak nabi Muhammad S.A.W. Baginda orang miskin, tapi orang disekeliling baginda tak pernah cuba hindarkan diri dari baginda. Padahal baginda bukannya berduit, bukannya kaya-raya. Tapi orang sentiasa suka dekati baginda. Sebab apa? Sebab baginda sentiasa bersikap terbuka. Menerima sesiapa yang datang kepada baginda dengan senyuman. Sebusuk dan sejijik apa pun tetamunya, baginda tidak akan mengusir. Sesuci dan sedosa apa pun tetamunya, baginda tidak akan menghindar. Sekalipun musuh (masalah) yang datang menuntut perkara yang tidak-tidak, pun baginda tetap tidak menghindari apalagi mengusir.

Kenapa baginda buat macam tu? Kerana baginda tahu, setiap yang datang itu ada kemahuannya. Dan apa yang perlu dilakukan adalah, bukan menunaikannya, tapi menyelesaikan. Baginda sentiasa sudi memahami masalah yang diadukan orang kepada baginda. Baginda tak membantu dengan duit, dengan harta atau apa bantuan fizikal pun. Tapi anehnya selepas berjumpa baginda, hati mereka akan lapang dan lega. Kenapa? Kerana di antara ramai-ramai manusia yang enggan menerima mereka, masih ada yang sanggup menerima mereka dan memahami masalah mereka. That's it!

Faham tak di situ? Sebenarnya apa yang paling semua orang perlu apabila menjadikan diri kita sebagai tempat mengadu atau meluahkan perasaan, bukan duit semata-mata. Sekalipun itu yang diminta. Kerana memang fitrah setiap manusia itu selalu tak tahu apa yang terbaik buat dirinya. Padehal sikap keterbukaan dan memahami kita itulah yang paling utama yang diharapkan sebenar-sebenarnya. Perkara tu sebenarnya hampir semua orang tak reti nak mintak, tapi sebenarnya itulah yang paling dimahukan semua orang.

Ya, kita bukan nabi. Tapi mencontohi akhlak para nabi itulah yang sepatutnya kita kena buat. Salah boleh perbetulkan. Buruk boleh perbaiki. Tak baik boleh perbaikkan. Semua masalah ada penyelesaiannya. Jangan pernah tinggalkan masalah yang kita cipta ke belakang sementara kita cuba bersenang-lenang syiok sendiri. Dahlah. Cukup-cukulah bohong diri. Tak pernah ada orang bertenang hati pun selepas lari dari masalah. Take note this nasihat. Saya bukan nak jatuhkan sesiapa, saya cuma nak tengok semua orang jadi orang yang bertanggungjawab.

Percayalah. Apabila kita bahagiakan orang, ALLAH akan bahagiakan kita lebih lagi. Seperti sedekah. Apabila kita bersedekah ke jalan ALLAH, ALLAH akan berikan kita rezeki yang lebih baik lagi. Dan jangan lupa, bahagia itu juga rezeki. Perasaan berlapang dada itu juga rezeki. Perasaan tenang tidak dihimpit masalah itu juga rezeki. Fikir-fikirkanlah. Semoga kita semua sama-sama berusaha memperbaikkan diri kita je jalan yang diredhai dan dirahmati ALLAH. InsyaALLAH. ☺ - violetsofiasay...

Comments

Popular posts from this blog

Scandal | Prolog

NOTE: This is my new another hikayat(s). So... 'Scandal' is the sementara punya tajuk untuk cerita ni. Sebab buat masa ni tak dapat fikirkan lagi apa tajuk yang sesuai untuk cerita ni. So... buat sementara ni kita call this as 'Scandal' jelah dulu ey? Well... lagipun memang ada kena-mengena dengan perkataan tu pun. Tapi get to know kemudian la... Sekarang jom baca prolog ni dulu. Enjoy your reading! ^_^

Al-Quran Mumayyaz Membantu Mengaji Dengan Lancar

"Kenapa kita baca Quran kalau kita tak faham?"
"Dah kenapa kau tengok drama Korea?"
"Lain. Ada subtitle."
"Quran ada terjemahan, kan?"

Betul. Sekarang ni dah ada macam-macam jenis mushaf yang sangat membantu dan memudahkan kita untuk membaca Al-Quran. Macam-macam pilihan ada. Dan antara yang terbaik di masa kini, salah-satunya adalah Al-Quran mushaf Almumayyaz.
Sebab apa saya katakan mushaf Almumayyaz ni antara yang terbaik?
Oh, tahukah anda? Mushaf Almumayyaz adalah Al-Quran bertafsir yang dilengkapi dengan transliterasi rumi perkata (iaitu perkataan rumi di bawah perkataan Arab bagi memudahkan sebutan). Dan ayat-ayat di dalam Al-Quran Almumayyaz turut dikelaskan dengan 5 warna berbeza pada tiap-tiap tanda tajwid bagi memudahkan dan melancarkan proses pembacaan. Ini sekaligus membuatkan kita mudah untuk mengenal tajwid dan membaca tiap-tiap baris ayat suci Al-Quran dengan lebih tepat.
Dannn... tahukah juga? Selain itu, Al-Quran Almumayyaz ini turu…

Jam Tangan Tawaf Yang Super Awesome!

Assalamu'alaikum. Hai! Berita baik untuk korang yang teringin nak cuba pakai jam tangan tawaf. Ataupun kepada peminat-peminat jam tangan tawaf yang teringin nak tukar pakai model lain pulak, sekarang ni dah ada jam tangan tawaf jenama MEM.

Sebelum tu… Apa itu jam tawaf ye?

Jam tawaf ni adalah jam yang pergerakkan jarumnya mengikut pusingan tawaf. Ataupun ada orang panggil anti-clockwise. Ataupun lebih mudah orang panggil jam pusing ke kanan.Naaa... gitu!

Dan kini MEM ada menyediakan jam tangan tawaf untuk lelaki dan perempuan tahu. Tapi kalau rasa nak sedondon dengan pasangan, yang couple set pun ada. Tapi jangan lupa, kena tahu jugak yang MEM pun ada sediakan jam dinding yang semuanya super-duper comel, cantik, menarik, tertarik lagi kau memang dabom! *Eheh! Terover la pulak… -.-'*

MEM BRAUNE

So macam gambar yang kat atas tu, tu adalah jam tangan tawaf dari MEM yang direka khas untuk kaum lelaki. Tak ke nampak macho lagi segak bergaya lengan mamat model yang peragakan jam d…