05 October 2015

Jadilah Yang Sentiasa Bertanggungjawab dan Bersikap Terbuka


That's it! Itulah kita. Timbulkan masalah, kemudian apabila masalah itu dipersoalkan, segera larikan diri. Dan bila orang keliling turut mula sama menghindarkan diri dari kita, kita kata orang abaikan kita. Padehal kita yang lebih dulu mengabaikan perasaan orang keliling dengan sikap tidak bertanggungjawab kita tu.

Cuba tengok akhlak nabi Muhammad S.A.W. Baginda orang miskin, tapi orang disekeliling baginda tak pernah cuba hindarkan diri dari baginda. Padahal baginda bukannya berduit, bukannya kaya-raya. Tapi orang sentiasa suka dekati baginda. Sebab apa? Sebab baginda sentiasa bersikap terbuka. Menerima sesiapa yang datang kepada baginda dengan senyuman. Sebusuk dan sejijik apa pun tetamunya, baginda tidak akan mengusir. Sesuci dan sedosa apa pun tetamunya, baginda tidak akan menghindar. Sekalipun musuh (masalah) yang datang menuntut perkara yang tidak-tidak, pun baginda tetap tidak menghindari apalagi mengusir.

Kenapa baginda buat macam tu? Kerana baginda tahu, setiap yang datang itu ada kemahuannya. Dan apa yang perlu dilakukan adalah, bukan menunaikannya, tapi menyelesaikan. Baginda sentiasa sudi memahami masalah yang diadukan orang kepada baginda. Baginda tak membantu dengan duit, dengan harta atau apa bantuan fizikal pun. Tapi anehnya selepas berjumpa baginda, hati mereka akan lapang dan lega. Kenapa? Kerana di antara ramai-ramai manusia yang enggan menerima mereka, masih ada yang sanggup menerima mereka dan memahami masalah mereka. That's it!

Faham tak di situ? Sebenarnya apa yang paling semua orang perlu apabila menjadikan diri kita sebagai tempat mengadu atau meluahkan perasaan, bukan duit semata-mata. Sekalipun itu yang diminta. Kerana memang fitrah setiap manusia itu selalu tak tahu apa yang terbaik buat dirinya. Padehal sikap keterbukaan dan memahami kita itulah yang paling utama yang diharapkan sebenar-sebenarnya. Perkara tu sebenarnya hampir semua orang tak reti nak mintak, tapi sebenarnya itulah yang paling dimahukan semua orang.

Ya, kita bukan nabi. Tapi mencontohi akhlak para nabi itulah yang sepatutnya kita kena buat. Salah boleh perbetulkan. Buruk boleh perbaiki. Tak baik boleh perbaikkan. Semua masalah ada penyelesaiannya. Jangan pernah tinggalkan masalah yang kita cipta ke belakang sementara kita cuba bersenang-lenang syiok sendiri. Dahlah. Cukup-cukulah bohong diri. Tak pernah ada orang bertenang hati pun selepas lari dari masalah. Take note this nasihat. Saya bukan nak jatuhkan sesiapa, saya cuma nak tengok semua orang jadi orang yang bertanggungjawab.

Percayalah. Apabila kita bahagiakan orang, ALLAH akan bahagiakan kita lebih lagi. Seperti sedekah. Apabila kita bersedekah ke jalan ALLAH, ALLAH akan berikan kita rezeki yang lebih baik lagi. Dan jangan lupa, bahagia itu juga rezeki. Perasaan berlapang dada itu juga rezeki. Perasaan tenang tidak dihimpit masalah itu juga rezeki. Fikir-fikirkanlah. Semoga kita semua sama-sama berusaha memperbaikkan diri kita je jalan yang diredhai dan dirahmati ALLAH. InsyaALLAH. ☺ - violetsofiasay...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::: Nota Penting! :::

Segala perkongsian saya di dalam blog ini adalah hasil penulisan saya sendiri. Copy-paste atau tiru-meniru adalah DILARANG sama sekali. Jika perkara tersebut berlaku, saya sebagai empunya blog tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang.