Skip to main content

Jadilah Yang Sentiasa Bertanggungjawab dan Bersikap Terbuka


That's it! Itulah kita. Timbulkan masalah, kemudian apabila masalah itu dipersoalkan, segera larikan diri. Dan bila orang keliling turut mula sama menghindarkan diri dari kita, kita kata orang abaikan kita. Padehal kita yang lebih dulu mengabaikan perasaan orang keliling dengan sikap tidak bertanggungjawab kita tu.

Cuba tengok akhlak nabi Muhammad S.A.W. Baginda orang miskin, tapi orang disekeliling baginda tak pernah cuba hindarkan diri dari baginda. Padahal baginda bukannya berduit, bukannya kaya-raya. Tapi orang sentiasa suka dekati baginda. Sebab apa? Sebab baginda sentiasa bersikap terbuka. Menerima sesiapa yang datang kepada baginda dengan senyuman. Sebusuk dan sejijik apa pun tetamunya, baginda tidak akan mengusir. Sesuci dan sedosa apa pun tetamunya, baginda tidak akan menghindar. Sekalipun musuh (masalah) yang datang menuntut perkara yang tidak-tidak, pun baginda tetap tidak menghindari apalagi mengusir.

Kenapa baginda buat macam tu? Kerana baginda tahu, setiap yang datang itu ada kemahuannya. Dan apa yang perlu dilakukan adalah, bukan menunaikannya, tapi menyelesaikan. Baginda sentiasa sudi memahami masalah yang diadukan orang kepada baginda. Baginda tak membantu dengan duit, dengan harta atau apa bantuan fizikal pun. Tapi anehnya selepas berjumpa baginda, hati mereka akan lapang dan lega. Kenapa? Kerana di antara ramai-ramai manusia yang enggan menerima mereka, masih ada yang sanggup menerima mereka dan memahami masalah mereka. That's it!

Faham tak di situ? Sebenarnya apa yang paling semua orang perlu apabila menjadikan diri kita sebagai tempat mengadu atau meluahkan perasaan, bukan duit semata-mata. Sekalipun itu yang diminta. Kerana memang fitrah setiap manusia itu selalu tak tahu apa yang terbaik buat dirinya. Padehal sikap keterbukaan dan memahami kita itulah yang paling utama yang diharapkan sebenar-sebenarnya. Perkara tu sebenarnya hampir semua orang tak reti nak mintak, tapi sebenarnya itulah yang paling dimahukan semua orang.

Ya, kita bukan nabi. Tapi mencontohi akhlak para nabi itulah yang sepatutnya kita kena buat. Salah boleh perbetulkan. Buruk boleh perbaiki. Tak baik boleh perbaikkan. Semua masalah ada penyelesaiannya. Jangan pernah tinggalkan masalah yang kita cipta ke belakang sementara kita cuba bersenang-lenang syiok sendiri. Dahlah. Cukup-cukulah bohong diri. Tak pernah ada orang bertenang hati pun selepas lari dari masalah. Take note this nasihat. Saya bukan nak jatuhkan sesiapa, saya cuma nak tengok semua orang jadi orang yang bertanggungjawab.

Percayalah. Apabila kita bahagiakan orang, ALLAH akan bahagiakan kita lebih lagi. Seperti sedekah. Apabila kita bersedekah ke jalan ALLAH, ALLAH akan berikan kita rezeki yang lebih baik lagi. Dan jangan lupa, bahagia itu juga rezeki. Perasaan berlapang dada itu juga rezeki. Perasaan tenang tidak dihimpit masalah itu juga rezeki. Fikir-fikirkanlah. Semoga kita semua sama-sama berusaha memperbaikkan diri kita je jalan yang diredhai dan dirahmati ALLAH. InsyaALLAH. ☺ - violetsofiasay...

Comments

Popular posts from this blog

Maco Collagen | Merawat Tumit Pecah

Lagi positive feedback dari customer Sofia. Tengok tu, tumit kaki dia yang pecah-pecah now dah okay. Dah cantik-licin-mulus dah. Hehehe... Sofia tumpang happy untuk dia. Dia happy, Sofia lagilah puas hati! Sebab kepuasan pelanggan itu keutamaan Sofia. Suatu anugerah yang besar tau bagi Sofia bila pelanggan puas hati dengan produk yang Sofia jual. Dan suatu kepuasan yang amat-amatlah memuaskan bagi Sofia bila jual Maco, dapat feedback yang macam ni. Terima Kak Wan Mariam sebab sudi bagi feedback dan sudi keep in touch serta repeat order dengan Sofia. Terima kasih sangat-sangat sebab sudi beli Maco dari Sofia. Terima kasih kerana percayakan Sofia. Sofia benar-benar hargai tu. =) So korang... tak nak try Maco jugak ke? Cubalah... confirm takkan nyesal. Maco ni best sangat tau. Bukan takat rasanya sahaja yang sedap, tapi kesannya juga sangatlah memuaskan. Tak caya? Try la! HARGA PROMOSI:  Maco Collagen Peptide (MCP) RM99 *normal price RM150  Ibu Putih Collagen Tablet (IPCT)

Scandal | Prolog

NOTE: This is my new another hikayat(s). So... 'Scandal' is the sementara punya tajuk untuk cerita ni. Sebab buat masa ni tak dapat fikirkan lagi apa tajuk yang sesuai untuk cerita ni. So... buat sementara ni kita call this as 'Scandal' jelah dulu ey? Well... lagipun memang ada kena-mengena dengan perkataan tu pun. Tapi get to know kemudian la... Sekarang jom baca prolog ni dulu. Enjoy your reading! ^_^

Me & Music | Dia Muhammad - In Team (With Lirik)

  LENOVO NOTEBOOK terletak elok di atas riba beralas bantal jadi pengganti cooling pad. Microsoft word terpampang di skrin dengan bait-bait kata dari kumpulan manuskrip yang bertajuk ‘Excuse Me!’. Tengah mengedit Bab 3. Ingat kalau sempat, malam ni nak publish di blog. Insya-ALLAH... Hearphone di telinga baru mula nak berlagu lagi dengan Dia Muhammad by In Team . Ni bahana terdengar dari Tilawah Al-Quran kat tv tadi la ni. Terus masuk bilik, download lagu tu kat 4shared.com (klik pada link kalau nak download jugak mp3 lagu tu), lepas tu dengar berulang-ulang kali. Dan sampai sekarang pun, masa tengah taip ni pun tengah dengar lagi. Best.