Skip to main content

Kita Yang Menentukan 'Siapa' Diri Kita.


Orang asyik memperlekehkan hidup kita. Perasaan kita. Maruah diri kita. Dan memikirkan tentang karenah manusia keliling, sampai ke esok pun tak habis. Kan?

Ala... abaikan mereka! Perlu apa pada orang yang tak mahu melihat kita bahagia sedangkan pilihan untuk kita menikmati bahagia dengan cara sendiri itu ada? Kita masih ada pilihan untuk bangun walaupun dah rebah, jadi kenapa mesti nak melepek di tanah terus? Bangunlah!

Kalau orang tanak hulur tangan bantu kita sekalipun, kita masih boleh usaha sendiri. Jangan suka bergantung pada orang, sebab orang memang selalu akan kecewakan kita. Bukan nak suruh membenci orang keliling, tidak. Tapi bergantunglah hanya pada ALLAH dan diri sendiri. Kerana kita yang lebih tahu apa yang diri kita sendiri perlukan. Dari fikirkan tentang karenah orang keliling yg tak pernah berkesudahan tu, baik fikirkan tentang diri sendiri dan usahakan masa depan sendiri. Lagi bagus! Right?


P/s: Dan tak perlu berusaha jadi macam apa yg orang nak kita jadi. Just berusahalah jadi macam apa yg ALLAH suruh kita jadi. Kerana apa yg ALLAH suruh jadi itulah sebenarnya yg kita nak jadi. Jadi hamba yg beriman dan berjaya dunia akhirat. InsyaALLAH.=)

Comments

Popular posts from this blog

Scandal | Prolog

NOTE: This is my new another hikayat(s). So... 'Scandal' is the sementara punya tajuk untuk cerita ni. Sebab buat masa ni tak dapat fikirkan lagi apa tajuk yang sesuai untuk cerita ni. So... buat sementara ni kita call this as 'Scandal' jelah dulu ey? Well... lagipun memang ada kena-mengena dengan perkataan tu pun. Tapi get to know kemudian la... Sekarang jom baca prolog ni dulu. Enjoy your reading! ^_^

Belajar Membaca Al-Quran Dengan Mushaf Almumayyaz & Alwassim

Assalamu'alaikum. Ehem2! He3...

Bismillahirrahmanirrahim...

Setiap pengakhiran, setiap kejadian, setiap walau apa-apa pun perkara, semuanya terjadi dengan permulaan. Tanpa permulaan, kita takkan pernah sampai atau mencapai apa-apa pun. Tidak akan ke puncak gunung. Tidak akan ke mahligai gading. Tidak akan walau mendaki tangga pun. Kerana apa? Kerana kita tak pernah melakukan permulaan. Tak pernah cuba untuk menapak walau tangga pertama pun, macam mana nak sampai ke tangga ke seratus? Tentu tak sampai, kan?

Jadi macam mana caranya untuk mencapai semua tu?

Caranya, perlu lakukan permulaan.

Dulu masa sekolah... Kita mula dengan belajar ABC, baru lepastu lama-lama kita pandai baca sebaris ayat, kan? Lepastu mula pandai baca karangan. Lepastu mula reti baca novel cinta. Dari 20 muka surat, sampailah 20,000 muka surat pun sanggup baca. Kan? Siap boleh main balas surat cinta dengan budak lelaki meja belakang lagi tu. Hahaha! *punyalah pandai membaca pandai menulisnya dia.*

So... gitu …

Al-Quran Mumayyaz Membantu Mengaji Dengan Lancar

"Kenapa kita baca Quran kalau kita tak faham?"
"Dah kenapa kau tengok drama Korea?"
"Lain. Ada subtitle."
"Quran ada terjemahan, kan?"

Betul. Sekarang ni dah ada macam-macam jenis mushaf yang sangat membantu dan memudahkan kita untuk membaca Al-Quran. Macam-macam pilihan ada. Dan antara yang terbaik di masa kini, salah-satunya adalah Al-Quran mushaf Almumayyaz.
Sebab apa saya katakan mushaf Almumayyaz ni antara yang terbaik?
Oh, tahukah anda? Mushaf Almumayyaz adalah Al-Quran bertafsir yang dilengkapi dengan transliterasi rumi perkata (iaitu perkataan rumi di bawah perkataan Arab bagi memudahkan sebutan). Dan ayat-ayat di dalam Al-Quran Almumayyaz turut dikelaskan dengan 5 warna berbeza pada tiap-tiap tanda tajwid bagi memudahkan dan melancarkan proses pembacaan. Ini sekaligus membuatkan kita mudah untuk mengenal tajwid dan membaca tiap-tiap baris ayat suci Al-Quran dengan lebih tepat.
Dannn... tahukah juga? Selain itu, Al-Quran Almumayyaz ini turu…