Skip to main content

Bersabarlah...

(^_^)

Comments

Popular posts from this blog

Scandal | Prolog

NOTE: This is my new another hikayat(s). So... 'Scandal' is the sementara punya tajuk untuk cerita ni. Sebab buat masa ni tak dapat fikirkan lagi apa tajuk yang sesuai untuk cerita ni. So... buat sementara ni kita call this as 'Scandal' jelah dulu ey? Well... lagipun memang ada kena-mengena dengan perkataan tu pun. Tapi get to know kemudian la... Sekarang jom baca prolog ni dulu. Enjoy your reading! ^_^

Belajar Membaca Al-Quran Dengan Mushaf Almumayyaz & Alwassim

Assalamu'alaikum. Ehem2! He3...

Bismillahirrahmanirrahim...

Setiap pengakhiran, setiap kejadian, setiap walau apa-apa pun perkara, semuanya terjadi dengan permulaan. Tanpa permulaan, kita takkan pernah sampai atau mencapai apa-apa pun. Tidak akan ke puncak gunung. Tidak akan ke mahligai gading. Tidak akan walau mendaki tangga pun. Kerana apa? Kerana kita tak pernah melakukan permulaan. Tak pernah cuba untuk menapak walau tangga pertama pun, macam mana nak sampai ke tangga ke seratus? Tentu tak sampai, kan?

Jadi macam mana caranya untuk mencapai semua tu?

Caranya, perlu lakukan permulaan.

Dulu masa sekolah... Kita mula dengan belajar ABC, baru lepastu lama-lama kita pandai baca sebaris ayat, kan? Lepastu mula pandai baca karangan. Lepastu mula reti baca novel cinta. Dari 20 muka surat, sampailah 20,000 muka surat pun sanggup baca. Kan? Siap boleh main balas surat cinta dengan budak lelaki meja belakang lagi tu. Hahaha! *punyalah pandai membaca pandai menulisnya dia.*

So... gitu …

Al-Quran Mumayyaz Membantu Mengaji Dengan Lancar

"Kenapa kita baca Quran kalau kita tak faham?"
"Dah kenapa kau tengok drama Korea?"
"Lain. Ada subtitle."
"Quran ada terjemahan, kan?"

Betul. Sekarang ni dah ada macam-macam jenis mushaf yang sangat membantu dan memudahkan kita untuk membaca Al-Quran. Macam-macam pilihan ada. Dan antara yang terbaik di masa kini, salah-satunya adalah Al-Quran mushaf Almumayyaz.
Sebab apa saya katakan mushaf Almumayyaz ni antara yang terbaik?
Oh, tahukah anda? Mushaf Almumayyaz adalah Al-Quran bertafsir yang dilengkapi dengan transliterasi rumi perkata (iaitu perkataan rumi di bawah perkataan Arab bagi memudahkan sebutan). Dan ayat-ayat di dalam Al-Quran Almumayyaz turut dikelaskan dengan 5 warna berbeza pada tiap-tiap tanda tajwid bagi memudahkan dan melancarkan proses pembacaan. Ini sekaligus membuatkan kita mudah untuk mengenal tajwid dan membaca tiap-tiap baris ayat suci Al-Quran dengan lebih tepat.
Dannn... tahukah juga? Selain itu, Al-Quran Almumayyaz ini turu…