Skip to main content

Kata Orang? Peduli Hape!


Throwback. Teringat balik 'perbualan' yang hari tu.

Ma kata kat seseorang, "baru mok wan tahu, rupa-rupanya ada jugok orang duk bercakap hal keluarga mok wan."

Saya yang terdengar, gelak sinis dalam hati. Lalu kemudian dalam hati berbicara membebel sendirian...

Well, fitrah tu. Mulut manusia kita mana boleh tutup. Sebaik apa pun kita rasa kita dah berusaha untuk jadi, ingat semua orang nak anggap kita baik ke? Alahai... orang anggap kita baik ke, buruk ke, kita peduli kenapa?

Sekalipun orang memandang hina kepada kita, waktu kita lapar, merekakah yang menyuapkan kita makanan? Tentu tidak bukan? Jatuh-bangun-sakit-lelah-menangis-berteriak selama ni pun kita bergagah dengan kaki dan khudrat sendiri, kan? Jadi kenapa peduli sangat dengan APA KATA ORANG?

Sedangkan ALLAH tak menghina kita pun.

Orang bagi kata-kata buruk, tapi tetap melimpah je rahmat ALLAH pada kita selama ni. Dapat makan sedap-sedap. Dapat tidur lena. Dapat senyum-ketawa terus ikhlas dari hati. Dapat beribadah di tempat yang selesa. Dapat berteduh di bawah bumbung rumah beratap beralas siling berdinding konkrit berlantai mozek yang semuanya hasil bersusah-payah berusaha dengan titik peluh sendiri tanpa meminta-minta dari sesiapa pun. So apa pentingnya manusia 'luar' tu sedang kita bahagia je pun kat 'dalam' sini?

The verry verry one importand thing yang I is sangat tak suka ada dalam mana-mana fikiran ahli keluarga I is (mean orang-orang kesayangan) adalah, SUKA PEDULI APA KATA ORANG.

Lahai... payahnya nak menapak langkah kalau asyik duk nak peduli ngan kata orang ni. Sebab jenis manusia ni, diberi dan ditayang banyak manapun kebaikkan, takkan pernah CUKUP. Dah memang fitrah semulajadi, manusia ni memang spesies yang jenis tak pernah merasa cukup. Even saya sendiri pun.

Kata takde manusia sempurna? Paham ke tidak maksudnya TAK SEMPURNA tu? Dah tahu kan, semua orang tak lepas dari buat silap. Sama la macam orang yang suka bercakap tentang keburukkan kita tu. Toksah duk pikir sangat la kata orang... bende tu tak bawa kebaikkan pun untuk kita. Kita tak sempurna, yg bercakap tentang keburukkan kita tu pun tak sempurna jugak. Sebab diri mereka tak sempurna la mereka suka bercakap tentang keburukkan kita.

Eh, tapi kita tak bercakap tentang buruk orang? Tipu! Lagikan pak imam pun boleh tersasul bicara, inikan kita iman sabut nyior! Jangan takut menunduk wajah ke bumi, sebab setinggi dan sehebat apa pun langit, mati esok-esok kita kena telan dengan tanah jugak.

Yang penting, berusaha ke arah yang lebih baik dari apa yg adanya diri memasing sekarang, itu penting. Manusia tengok natijah, bukan usaha. Tapi ALLAH Yang Menghidupkan dan Mematikan kita itu tengok usaha kita bukan natijah siapa diri kita yang dah terkebelakang setiap hari tu. JANGAN PEDULI APA KATA ORANG, just peduli APA KATA ALLAH. Hidup hanya perlu berpegang dengan YAKIN dan PERCAYA pada ALLAH, confirm hati tenang always sampai kiamat. Please take noted!

P/s:Tetibe terasa macam nak menonton movie la pulak memalam nih. Lahai... -.-'

Comments

Popular posts from this blog

Maco Collagen | Merawat Tumit Pecah

Lagi positive feedback dari customer Sofia. Tengok tu, tumit kaki dia yang pecah-pecah now dah okay. Dah cantik-licin-mulus dah. Hehehe... Sofia tumpang happy untuk dia. Dia happy, Sofia lagilah puas hati! Sebab kepuasan pelanggan itu keutamaan Sofia. Suatu anugerah yang besar tau bagi Sofia bila pelanggan puas hati dengan produk yang Sofia jual. Dan suatu kepuasan yang amat-amatlah memuaskan bagi Sofia bila jual Maco, dapat feedback yang macam ni. Terima Kak Wan Mariam sebab sudi bagi feedback dan sudi keep in touch serta repeat order dengan Sofia. Terima kasih sangat-sangat sebab sudi beli Maco dari Sofia. Terima kasih kerana percayakan Sofia. Sofia benar-benar hargai tu. =) So korang... tak nak try Maco jugak ke? Cubalah... confirm takkan nyesal. Maco ni best sangat tau. Bukan takat rasanya sahaja yang sedap, tapi kesannya juga sangatlah memuaskan. Tak caya? Try la! HARGA PROMOSI:  Maco Collagen Peptide (MCP) RM99 *normal price RM150  Ibu Putih Collagen Tablet (IPCT)

Scandal | Prolog

NOTE: This is my new another hikayat(s). So... 'Scandal' is the sementara punya tajuk untuk cerita ni. Sebab buat masa ni tak dapat fikirkan lagi apa tajuk yang sesuai untuk cerita ni. So... buat sementara ni kita call this as 'Scandal' jelah dulu ey? Well... lagipun memang ada kena-mengena dengan perkataan tu pun. Tapi get to know kemudian la... Sekarang jom baca prolog ni dulu. Enjoy your reading! ^_^

Me & Music | Dia Muhammad - In Team (With Lirik)

  LENOVO NOTEBOOK terletak elok di atas riba beralas bantal jadi pengganti cooling pad. Microsoft word terpampang di skrin dengan bait-bait kata dari kumpulan manuskrip yang bertajuk ‘Excuse Me!’. Tengah mengedit Bab 3. Ingat kalau sempat, malam ni nak publish di blog. Insya-ALLAH... Hearphone di telinga baru mula nak berlagu lagi dengan Dia Muhammad by In Team . Ni bahana terdengar dari Tilawah Al-Quran kat tv tadi la ni. Terus masuk bilik, download lagu tu kat 4shared.com (klik pada link kalau nak download jugak mp3 lagu tu), lepas tu dengar berulang-ulang kali. Dan sampai sekarang pun, masa tengah taip ni pun tengah dengar lagi. Best.