Skip to main content

Kata Orang? Peduli Hape!


Throwback. Teringat balik 'perbualan' yang hari tu.

Ma kata kat seseorang, "baru mok wan tahu, rupa-rupanya ada jugok orang duk bercakap hal keluarga mok wan."

Saya yang terdengar, gelak sinis dalam hati. Lalu kemudian dalam hati berbicara membebel sendirian...

Well, fitrah tu. Mulut manusia kita mana boleh tutup. Sebaik apa pun kita rasa kita dah berusaha untuk jadi, ingat semua orang nak anggap kita baik ke? Alahai... orang anggap kita baik ke, buruk ke, kita peduli kenapa?

Sekalipun orang memandang hina kepada kita, waktu kita lapar, merekakah yang menyuapkan kita makanan? Tentu tidak bukan? Jatuh-bangun-sakit-lelah-menangis-berteriak selama ni pun kita bergagah dengan kaki dan khudrat sendiri, kan? Jadi kenapa peduli sangat dengan APA KATA ORANG?

Sedangkan ALLAH tak menghina kita pun.

Orang bagi kata-kata buruk, tapi tetap melimpah je rahmat ALLAH pada kita selama ni. Dapat makan sedap-sedap. Dapat tidur lena. Dapat senyum-ketawa terus ikhlas dari hati. Dapat beribadah di tempat yang selesa. Dapat berteduh di bawah bumbung rumah beratap beralas siling berdinding konkrit berlantai mozek yang semuanya hasil bersusah-payah berusaha dengan titik peluh sendiri tanpa meminta-minta dari sesiapa pun. So apa pentingnya manusia 'luar' tu sedang kita bahagia je pun kat 'dalam' sini?

The verry verry one importand thing yang I is sangat tak suka ada dalam mana-mana fikiran ahli keluarga I is (mean orang-orang kesayangan) adalah, SUKA PEDULI APA KATA ORANG.

Lahai... payahnya nak menapak langkah kalau asyik duk nak peduli ngan kata orang ni. Sebab jenis manusia ni, diberi dan ditayang banyak manapun kebaikkan, takkan pernah CUKUP. Dah memang fitrah semulajadi, manusia ni memang spesies yang jenis tak pernah merasa cukup. Even saya sendiri pun.

Kata takde manusia sempurna? Paham ke tidak maksudnya TAK SEMPURNA tu? Dah tahu kan, semua orang tak lepas dari buat silap. Sama la macam orang yang suka bercakap tentang keburukkan kita tu. Toksah duk pikir sangat la kata orang... bende tu tak bawa kebaikkan pun untuk kita. Kita tak sempurna, yg bercakap tentang keburukkan kita tu pun tak sempurna jugak. Sebab diri mereka tak sempurna la mereka suka bercakap tentang keburukkan kita.

Eh, tapi kita tak bercakap tentang buruk orang? Tipu! Lagikan pak imam pun boleh tersasul bicara, inikan kita iman sabut nyior! Jangan takut menunduk wajah ke bumi, sebab setinggi dan sehebat apa pun langit, mati esok-esok kita kena telan dengan tanah jugak.

Yang penting, berusaha ke arah yang lebih baik dari apa yg adanya diri memasing sekarang, itu penting. Manusia tengok natijah, bukan usaha. Tapi ALLAH Yang Menghidupkan dan Mematikan kita itu tengok usaha kita bukan natijah siapa diri kita yang dah terkebelakang setiap hari tu. JANGAN PEDULI APA KATA ORANG, just peduli APA KATA ALLAH. Hidup hanya perlu berpegang dengan YAKIN dan PERCAYA pada ALLAH, confirm hati tenang always sampai kiamat. Please take noted!

P/s:Tetibe terasa macam nak menonton movie la pulak memalam nih. Lahai... -.-'

Comments

Popular posts from this blog

Scandal | Prolog

NOTE: This is my new another hikayat(s). So... 'Scandal' is the sementara punya tajuk untuk cerita ni. Sebab buat masa ni tak dapat fikirkan lagi apa tajuk yang sesuai untuk cerita ni. So... buat sementara ni kita call this as 'Scandal' jelah dulu ey? Well... lagipun memang ada kena-mengena dengan perkataan tu pun. Tapi get to know kemudian la... Sekarang jom baca prolog ni dulu. Enjoy your reading! ^_^

Al-Quran Mumayyaz Membantu Mengaji Dengan Lancar

"Kenapa kita baca Quran kalau kita tak faham?"
"Dah kenapa kau tengok drama Korea?"
"Lain. Ada subtitle."
"Quran ada terjemahan, kan?"

Betul. Sekarang ni dah ada macam-macam jenis mushaf yang sangat membantu dan memudahkan kita untuk membaca Al-Quran. Macam-macam pilihan ada. Dan antara yang terbaik di masa kini, salah-satunya adalah Al-Quran mushaf Almumayyaz.
Sebab apa saya katakan mushaf Almumayyaz ni antara yang terbaik?
Oh, tahukah anda? Mushaf Almumayyaz adalah Al-Quran bertafsir yang dilengkapi dengan transliterasi rumi perkata (iaitu perkataan rumi di bawah perkataan Arab bagi memudahkan sebutan). Dan ayat-ayat di dalam Al-Quran Almumayyaz turut dikelaskan dengan 5 warna berbeza pada tiap-tiap tanda tajwid bagi memudahkan dan melancarkan proses pembacaan. Ini sekaligus membuatkan kita mudah untuk mengenal tajwid dan membaca tiap-tiap baris ayat suci Al-Quran dengan lebih tepat.
Dannn... tahukah juga? Selain itu, Al-Quran Almumayyaz ini turu…

Jam Tangan Tawaf Yang Super Awesome!

Assalamu'alaikum. Hai! Berita baik untuk korang yang teringin nak cuba pakai jam tangan tawaf. Ataupun kepada peminat-peminat jam tangan tawaf yang teringin nak tukar pakai model lain pulak, sekarang ni dah ada jam tangan tawaf jenama MEM.

Sebelum tu… Apa itu jam tawaf ye?

Jam tawaf ni adalah jam yang pergerakkan jarumnya mengikut pusingan tawaf. Ataupun ada orang panggil anti-clockwise. Ataupun lebih mudah orang panggil jam pusing ke kanan.Naaa... gitu!

Dan kini MEM ada menyediakan jam tangan tawaf untuk lelaki dan perempuan tahu. Tapi kalau rasa nak sedondon dengan pasangan, yang couple set pun ada. Tapi jangan lupa, kena tahu jugak yang MEM pun ada sediakan jam dinding yang semuanya super-duper comel, cantik, menarik, tertarik lagi kau memang dabom! *Eheh! Terover la pulak… -.-'*

MEM BRAUNE

So macam gambar yang kat atas tu, tu adalah jam tangan tawaf dari MEM yang direka khas untuk kaum lelaki. Tak ke nampak macho lagi segak bergaya lengan mamat model yang peragakan jam d…