16 June 2015

Kata Orang? Peduli Hape!


Throwback. Teringat balik 'perbualan' yang hari tu.

Ma kata kat seseorang, "baru mok wan tahu, rupa-rupanya ada jugok orang duk bercakap hal keluarga mok wan."

Saya yang terdengar, gelak sinis dalam hati. Lalu kemudian dalam hati berbicara membebel sendirian...

Well, fitrah tu. Mulut manusia kita mana boleh tutup. Sebaik apa pun kita rasa kita dah berusaha untuk jadi, ingat semua orang nak anggap kita baik ke? Alahai... orang anggap kita baik ke, buruk ke, kita peduli kenapa?

Sekalipun orang memandang hina kepada kita, waktu kita lapar, merekakah yang menyuapkan kita makanan? Tentu tidak bukan? Jatuh-bangun-sakit-lelah-menangis-berteriak selama ni pun kita bergagah dengan kaki dan khudrat sendiri, kan? Jadi kenapa peduli sangat dengan APA KATA ORANG?

Sedangkan ALLAH tak menghina kita pun.

Orang bagi kata-kata buruk, tapi tetap melimpah je rahmat ALLAH pada kita selama ni. Dapat makan sedap-sedap. Dapat tidur lena. Dapat senyum-ketawa terus ikhlas dari hati. Dapat beribadah di tempat yang selesa. Dapat berteduh di bawah bumbung rumah beratap beralas siling berdinding konkrit berlantai mozek yang semuanya hasil bersusah-payah berusaha dengan titik peluh sendiri tanpa meminta-minta dari sesiapa pun. So apa pentingnya manusia 'luar' tu sedang kita bahagia je pun kat 'dalam' sini?

The verry verry one importand thing yang I is sangat tak suka ada dalam mana-mana fikiran ahli keluarga I is (mean orang-orang kesayangan) adalah, SUKA PEDULI APA KATA ORANG.

Lahai... payahnya nak menapak langkah kalau asyik duk nak peduli ngan kata orang ni. Sebab jenis manusia ni, diberi dan ditayang banyak manapun kebaikkan, takkan pernah CUKUP. Dah memang fitrah semulajadi, manusia ni memang spesies yang jenis tak pernah merasa cukup. Even saya sendiri pun.

Kata takde manusia sempurna? Paham ke tidak maksudnya TAK SEMPURNA tu? Dah tahu kan, semua orang tak lepas dari buat silap. Sama la macam orang yang suka bercakap tentang keburukkan kita tu. Toksah duk pikir sangat la kata orang... bende tu tak bawa kebaikkan pun untuk kita. Kita tak sempurna, yg bercakap tentang keburukkan kita tu pun tak sempurna jugak. Sebab diri mereka tak sempurna la mereka suka bercakap tentang keburukkan kita.

Eh, tapi kita tak bercakap tentang buruk orang? Tipu! Lagikan pak imam pun boleh tersasul bicara, inikan kita iman sabut nyior! Jangan takut menunduk wajah ke bumi, sebab setinggi dan sehebat apa pun langit, mati esok-esok kita kena telan dengan tanah jugak.

Yang penting, berusaha ke arah yang lebih baik dari apa yg adanya diri memasing sekarang, itu penting. Manusia tengok natijah, bukan usaha. Tapi ALLAH Yang Menghidupkan dan Mematikan kita itu tengok usaha kita bukan natijah siapa diri kita yang dah terkebelakang setiap hari tu. JANGAN PEDULI APA KATA ORANG, just peduli APA KATA ALLAH. Hidup hanya perlu berpegang dengan YAKIN dan PERCAYA pada ALLAH, confirm hati tenang always sampai kiamat. Please take noted!

P/s:Tetibe terasa macam nak menonton movie la pulak memalam nih. Lahai... -.-'

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::: Nota Penting! :::

Segala perkongsian saya di dalam blog ini adalah hasil penulisan saya sendiri. Copy-paste atau tiru-meniru adalah DILARANG sama sekali. Jika perkara tersebut berlaku, saya sebagai empunya blog tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang.