Skip to main content

Samsung Galaxy Note 4 Hebat Sangat!

Sebab rasa terlalu menarik dan tertarik, jadi saya tak boleh halang diri dari mengkongsikan entry ni. Hehehe... kagum giler baca fuction Note 4 yang baru ni.

https://media.zenfs.com/en/homerun/wp_tumblr_migration_provider_889/d5b925ed29838fe931db505c1a7ebda3

Bertempat di Tempodrom Berlin, Samsung mengumumkan model terbaru di dalam siri Galaxy yang mempopularkan istilah phablet iaitu Galaxy Note 4. S-Pen, fungsi yang membuatkan Galaxy Note sangat istimewa dan unik berbanding telefon pintar lain, kini telah dipertingkatkan lagi fungsinya.

Peningkatan dari aspek perkakasan pastinya menjadi bualan ramai. Galaxy note 4 mengekalkan skrin bersaiz 5.7 inci seperti Galaxy Note 3, tetapi menggunakan resolusi lebih tinggi iaitu Quad HD 2560×1440 dengan paparan Super AMOLED seperti Galaxy Tab S. Dengan itu, paparan multi-window juga diperbaharui dengan fungsi lebih mudah untuk memaparkan lebih dari 1 aplikasi sekaligus dalam pelbagai saiz tingkap.

Satu aspek yang pasti menjadi tumpuan ramai ialah kamera. Galaxy Note 4 dilengkapkan dengan kamera belakang 16mp yang disertakan penstabil imej optikal untuk mengurangkan gegaran sekaligus mengelakkan kabur pada gambar. Manakala kamera hadapan dilonjakkan ke 3.7mp dengan f1.9 untuk gambar lebih jelas. Fungsi baru yang terdapat pada kamera hadapan kali ini ialah, panorama shot untuk mengambil gambar sehingga 120 darjah lebar. Selain itu, selfie boleh diambil lebih mudah dengan hanya menekan ruang LED di belakang.

Jangka hayat Note 4 juga dipertingkatkan, bukan dengan peningkatan kapasiti bateri yang kekal pada 3220mAH, tetapi dengan pengenalan Fast Charging & Ultra Power Saving Mode. Fast Charging membuat bateri Note 4 50% penuh dalam masa 30 minit, berbanding 55 minit sebelum ini. Ultra Power Saving Mode yang diperkenalkan pada Galaxy S5 sebelum ini, memastikan Note 4 kekal hidup dengan fungsi asas seperti panggilan dan sms.






Tidak dilupakan, Note 4 disertakan dengan lebih banyak mikrofon untuk mengesan suara dari pelbagai arah, di samping pembesar suaranya dipertingkatkan dengan fungsi nyah-bising agar suara lebih jelas ketika bercakap dan didengari. Dengan ini, Voice Recorder boleh dibuat dengan lebih baik kerana pengguna boleh memilih 8 sudut suara untuk merakam lebih ramai orang sekaligus dan Selective Playback pula boleh memilih beberapa suara dipadamkan agar suara orang yang dikehendaki sahaja didengar.

Fungsi baru yang terdapat pada Galaxy S5, kini terdapat pada Note 4 juga, iaitu pengimbas cap jari dan sensor degupan jantung. Kini ia ditambah lagi dengan sensor UV, yang mungkin boleh digunakan ketika di pantai untuk memastikan krim apa yang sesuai dipakai untuk mengelakkan kulit dibakar cahaya matahari.

S-Pen yang menjadi identiti utama Note 4, kini dilengkapkan dengan fungsi lebih baik. Sensor tekanannya yang dinaiktaraf untuk menghasilkan lakaran pelbagai saiz mengikut tekanan. S-Pen juga dapat bertindak seperti tetikus, untuk memilih perkataan dengan lebih mudah dan pantas. Manakala fungsi gunting pada S-Pen untuk copy-dan-paste mempunyai fungsi lebih baik dengan pilihan pelbagai untuk mengedit gambar mahupun perkataan.

Sesuai dengan namanya iaitu Note, pengambilan nota mempunyai banyak pilihan dengan 5 aplikasi nota iaitu Pen Note untuk melakar menggunakan S-Pen, Snap Note yang boleh mengambil gambar dan mengesan formula yang terdapat pada gambar sekaligus terus menghasilkan carta atau graf yang berkaitan dengannya. S-Note pula adalah aplikasi utama penggunaan S-Pen yang boleh menukar perkataan yang ditulis dengan S-Pen kepada teks dan disimpan. Text-Note adalah aplikasi Nota berasaskan penggunaan papankekunci dan akhir sekali Voice Note untuk rakaman suara yang kini pasti lebih pelbagai guna dengan berbilang mikrofon pada Note 4.

Dari segi luaran, Galaxy Note 4 dilengkapkan dengan penutup belakang boleh cabut yang menggunakan material lembut seakan kulit yang hampir sama seperti Note 4. Bahagian tepi Note 4 dibuat dengan lingkaran besi tetapi seakan seramik, menjadikannya lebih selesa untuk dipegang. Perlu diingatkan, Galaxy Note 4 bukan peranti kalis air dan debu, seperti Galaxy S5. Tidak pasti mengapa Samsung tidak menjadikannya kalis air dan debu, tetapi berkemungkinan untuk memastikan fungsi S-Pen boleh digunakan dengan lebih baik.

Khas buat profesional, Samsung mengumumkan kerjasama dengan Mont Blanc untuk menghasilkan S-pen eksklusif buat profesional yang mahu sentiasa kelihatan elegan. Samsung juga akan menghasilkan case dari kristal Swarovski untuk penggemar fesyen.

Galaxy Note 4 dijangka akan mula diedarkan di seluruh dunia pada Oktober 2014. Jika mengikut sejarah pelancaran sebelum ini, Malaysia akan termasuk dalam kumpulan pertama jualan produk utama Samsung Galaxy. 4 pilihan warna didatangkan untuk Note 4 iaitu Charcoal Black, Frost White, Bronze Gold dan Blossom Pink. Harganya dijangka akan sama seperti ketika Note 3 dilancarkan.


P/s: waiting ketibaan Note 4... tak sabar nak tengok depan mata.

Comments

  1. salam singgah memalam.. hihi.. boleh beli nnt ble dh keje.. termasuk dlm wishlist dak eina ni smartphone cmni..hihi

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Maco Collagen | Merawat Tumit Pecah

Lagi positive feedback dari customer Sofia. Tengok tu, tumit kaki dia yang pecah-pecah now dah okay. Dah cantik-licin-mulus dah. Hehehe... Sofia tumpang happy untuk dia. Dia happy, Sofia lagilah puas hati! Sebab kepuasan pelanggan itu keutamaan Sofia. Suatu anugerah yang besar tau bagi Sofia bila pelanggan puas hati dengan produk yang Sofia jual. Dan suatu kepuasan yang amat-amatlah memuaskan bagi Sofia bila jual Maco, dapat feedback yang macam ni. Terima Kak Wan Mariam sebab sudi bagi feedback dan sudi keep in touch serta repeat order dengan Sofia. Terima kasih sangat-sangat sebab sudi beli Maco dari Sofia. Terima kasih kerana percayakan Sofia. Sofia benar-benar hargai tu. =) So korang... tak nak try Maco jugak ke? Cubalah... confirm takkan nyesal. Maco ni best sangat tau. Bukan takat rasanya sahaja yang sedap, tapi kesannya juga sangatlah memuaskan. Tak caya? Try la! HARGA PROMOSI:  Maco Collagen Peptide (MCP) RM99 *normal price RM150  Ibu Putih Collagen Tablet (IPCT)

Scandal | Prolog

NOTE: This is my new another hikayat(s). So... 'Scandal' is the sementara punya tajuk untuk cerita ni. Sebab buat masa ni tak dapat fikirkan lagi apa tajuk yang sesuai untuk cerita ni. So... buat sementara ni kita call this as 'Scandal' jelah dulu ey? Well... lagipun memang ada kena-mengena dengan perkataan tu pun. Tapi get to know kemudian la... Sekarang jom baca prolog ni dulu. Enjoy your reading! ^_^

Me & Music | Dia Muhammad - In Team (With Lirik)

  LENOVO NOTEBOOK terletak elok di atas riba beralas bantal jadi pengganti cooling pad. Microsoft word terpampang di skrin dengan bait-bait kata dari kumpulan manuskrip yang bertajuk ‘Excuse Me!’. Tengah mengedit Bab 3. Ingat kalau sempat, malam ni nak publish di blog. Insya-ALLAH... Hearphone di telinga baru mula nak berlagu lagi dengan Dia Muhammad by In Team . Ni bahana terdengar dari Tilawah Al-Quran kat tv tadi la ni. Terus masuk bilik, download lagu tu kat 4shared.com (klik pada link kalau nak download jugak mp3 lagu tu), lepas tu dengar berulang-ulang kali. Dan sampai sekarang pun, masa tengah taip ni pun tengah dengar lagi. Best.