Skip to main content

Terapi Mengusir Dengki


Saat Nabi Adam alaihissalam diciptakan, iblis pun terkena penyakit ini yg membuatnya dilaknat oleh ALLAH. Maka seorang muslim yang hanif tentulah sedar bahwa dengki / iri hati / hasad adalah penyakit yang mesti diatasi mengingat bahaya yang ditimbulkannya teramat besar. .
Berikut beberapa cara mengatasi penyakit dengki:

1) Mengakui bahawa dengki itu merupakan penyakit berat yang mesti dihilangkan.

2) Meng-imani bahwa segalanya telah ditetapkan berdasarkan qadha & qadar-Nya kepada para hamba-Nya, tidak akan berubah & tertolak kerana ketamakan & kedengkian seseorang. Pada hakikatnya, memiliki sifat dengki bererti mengotori keimanan yg dimiliki.

3) Membiasakan memaksakan diri melakukan sifat bertentangan dari perbuatan negatif yg muncul dari sifat dengki/hasad dgn amalan bermanfaat. ALLAH ta’ala berfirman,
"Tolaklah (kejahatan itu) dengan cara yang lebih baik, Maka tiba-tiba orang yang antaramu dan antara Dia ada permusuhan seolah-olah telah menjadi teman yang sangat setia" (QS. Fushshilat: 34)

Jika sifat dengki mendorong kita utk menuduh / memfitnah orang yg didengki, maka paksakan lidah utk memberikan pujian kepadanya. Jika dengki membuat jadi bersikap sombong, maka paksakan bersikap tawadhu, memuliakan org yg didengki. Jika dengki membuat haus kedudukan & jawatan, maka paksakan diri bersifat zuhud. Jika dengki membuat jadi rakus harta maka paksakan utk berinfak dll.

Di awal mungkin terasa berat, namun dengan pertolongan ALLAH, semoga kita bisa terbiasa melakukannya dgn ikhlas, hingga hal itu menjadi bahagian dari karakter kita.

4) Tetap memohon kurnia-Nya. ALLAH berfirman,
“...(kerana) bagi org lelaki2 ada bahagian dari pada apa yang mereka usahakan, dan bagi para wanita (pun) ada bahagian dari apa yang mereka usahakan, dan mohonlah kepada ALLAH sebahagian dari kurnia-Nya. Sesungguhnya ALLAH Maha mengetahui segala sesuatu” (QS. An Nisa: 32)

5) Memohon kpd ALLAH agar berkenan mengeluarkan penyakit dengki dari hati.

6) Banyak mengingat mati. Abu Darda radhiallahu ‘anhu berkata,
“Seorang yang memperbanyak mengingat mati, nescaya akan sedikit girangnya dan sedikit pula sifat hasadnya”

Semoga dimudahkan.

Copy paste form Instagram Aeril Zafrel


Comments

Popular posts from this blog

Scandal | Prolog

NOTE: This is my new another hikayat(s). So... 'Scandal' is the sementara punya tajuk untuk cerita ni. Sebab buat masa ni tak dapat fikirkan lagi apa tajuk yang sesuai untuk cerita ni. So... buat sementara ni kita call this as 'Scandal' jelah dulu ey? Well... lagipun memang ada kena-mengena dengan perkataan tu pun. Tapi get to know kemudian la... Sekarang jom baca prolog ni dulu. Enjoy your reading! ^_^

Al-Quran Mumayyaz Membantu Mengaji Dengan Lancar

"Kenapa kita baca Quran kalau kita tak faham?"
"Dah kenapa kau tengok drama Korea?"
"Lain. Ada subtitle."
"Quran ada terjemahan, kan?"

Betul. Sekarang ni dah ada macam-macam jenis mushaf yang sangat membantu dan memudahkan kita untuk membaca Al-Quran. Macam-macam pilihan ada. Dan antara yang terbaik di masa kini, salah-satunya adalah Al-Quran mushaf Almumayyaz.
Sebab apa saya katakan mushaf Almumayyaz ni antara yang terbaik?
Oh, tahukah anda? Mushaf Almumayyaz adalah Al-Quran bertafsir yang dilengkapi dengan transliterasi rumi perkata (iaitu perkataan rumi di bawah perkataan Arab bagi memudahkan sebutan). Dan ayat-ayat di dalam Al-Quran Almumayyaz turut dikelaskan dengan 5 warna berbeza pada tiap-tiap tanda tajwid bagi memudahkan dan melancarkan proses pembacaan. Ini sekaligus membuatkan kita mudah untuk mengenal tajwid dan membaca tiap-tiap baris ayat suci Al-Quran dengan lebih tepat.
Dannn... tahukah juga? Selain itu, Al-Quran Almumayyaz ini turu…

Jam Tangan Tawaf Yang Super Awesome!

Assalamu'alaikum. Hai! Berita baik untuk korang yang teringin nak cuba pakai jam tangan tawaf. Ataupun kepada peminat-peminat jam tangan tawaf yang teringin nak tukar pakai model lain pulak, sekarang ni dah ada jam tangan tawaf jenama MEM.

Sebelum tu… Apa itu jam tawaf ye?

Jam tawaf ni adalah jam yang pergerakkan jarumnya mengikut pusingan tawaf. Ataupun ada orang panggil anti-clockwise. Ataupun lebih mudah orang panggil jam pusing ke kanan.Naaa... gitu!

Dan kini MEM ada menyediakan jam tangan tawaf untuk lelaki dan perempuan tahu. Tapi kalau rasa nak sedondon dengan pasangan, yang couple set pun ada. Tapi jangan lupa, kena tahu jugak yang MEM pun ada sediakan jam dinding yang semuanya super-duper comel, cantik, menarik, tertarik lagi kau memang dabom! *Eheh! Terover la pulak… -.-'*

MEM BRAUNE

So macam gambar yang kat atas tu, tu adalah jam tangan tawaf dari MEM yang direka khas untuk kaum lelaki. Tak ke nampak macho lagi segak bergaya lengan mamat model yang peragakan jam d…