16 February 2015

'Sarapan' Di Awal Pagi



Selamat pagi, sekalian manusia!

Sejak dah jadi 'ibu' tak bertauliah ni, sekarang awal2 pagi dah kena 'breakfast' dengan benda2 macam ni dah. Budak kecik dah tido. Masa nilah masanya nak ngadap benda2 mcm ni. Orang ganu kata, "cari pitih siya samah lu!". Maksudnya mencari rezeki la tu.

Masa yang tak pernah cukup, sekarang dah rasa makin2 tak cukup! ALLAH uji dengan kesempitan masa dan wang pulak sekarang. Tapi syukur ALLAH bagi nikmat sihat walafiat bersama hati yang mampu tauhid. Bukan mudah untuk sampai ke tahap ni. Bukan mudah nak bina hati sendiri jadi macam ni. Banyak dah menangis dan kufur dengan nikmat ALLAH. Sampai pernah bersangka buruk pada ALLAH. Tapi sungguh ALLAH tu Maha Berkuasa, Maha Pengasih. Dialah yang Benar, Dialah yang memang memegang hati kita. Bila ALLAH kata 'Kun Faya Kun', maka jadilah. Dan bila ALLAH dah kata hati ni memang terbuka untukNYA, maka beginilah adanya Sofia.

Takpe, ALLAH bagi ujian macam ni sebab kita memang mampu. Allah nak kita tunjukkan apa kebolehan kita dengan ujian yang diberi. Jadi sekarang kena cari-belajar-siasat-buat kajian-dan prokan diri jugak untuk supaya boleh buat masa yang ada ni cukup untuk uruskan hidup.

Kita buat baik, bukan nak suruh orang pijak kepala. Bukan nak tunjuk kat orang bertapa baiknya hati kita. Tapi nak ajar dan didik sendiri supaya jadi orang yang serba boleh. Jadi orang yang berpengalaman dan tahu erti hidup. Jadi orang yang andai kata suatu hari nanti terdampar sendirian di pulau terpencil atau tercampak sensorang ke hutan amazon tak berorang, boleh survive sendiri! Dan supaya jadi orang yang berdikari dan tak menyusahkan orang lain. Ingat tu ye anak-anak...

Psttt... Takmo tension-tension hokey? Slow2... tarik napas dalam2... Senyum pada matahari... Okay, sekarang hidup kita bermula! Go! Go! Go!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

::: Nota Penting! :::

Segala perkongsian saya di dalam blog ini adalah hasil penulisan saya sendiri. Copy-paste atau tiru-meniru adalah DILARANG sama sekali. Jika perkara tersebut berlaku, saya sebagai empunya blog tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang.