Skip to main content

'Sarapan' Di Awal Pagi



Selamat pagi, sekalian manusia!

Sejak dah jadi 'ibu' tak bertauliah ni, sekarang awal2 pagi dah kena 'breakfast' dengan benda2 macam ni dah. Budak kecik dah tido. Masa nilah masanya nak ngadap benda2 mcm ni. Orang ganu kata, "cari pitih siya samah lu!". Maksudnya mencari rezeki la tu.

Masa yang tak pernah cukup, sekarang dah rasa makin2 tak cukup! ALLAH uji dengan kesempitan masa dan wang pulak sekarang. Tapi syukur ALLAH bagi nikmat sihat walafiat bersama hati yang mampu tauhid. Bukan mudah untuk sampai ke tahap ni. Bukan mudah nak bina hati sendiri jadi macam ni. Banyak dah menangis dan kufur dengan nikmat ALLAH. Sampai pernah bersangka buruk pada ALLAH. Tapi sungguh ALLAH tu Maha Berkuasa, Maha Pengasih. Dialah yang Benar, Dialah yang memang memegang hati kita. Bila ALLAH kata 'Kun Faya Kun', maka jadilah. Dan bila ALLAH dah kata hati ni memang terbuka untukNYA, maka beginilah adanya Sofia.

Takpe, ALLAH bagi ujian macam ni sebab kita memang mampu. Allah nak kita tunjukkan apa kebolehan kita dengan ujian yang diberi. Jadi sekarang kena cari-belajar-siasat-buat kajian-dan prokan diri jugak untuk supaya boleh buat masa yang ada ni cukup untuk uruskan hidup.

Kita buat baik, bukan nak suruh orang pijak kepala. Bukan nak tunjuk kat orang bertapa baiknya hati kita. Tapi nak ajar dan didik sendiri supaya jadi orang yang serba boleh. Jadi orang yang berpengalaman dan tahu erti hidup. Jadi orang yang andai kata suatu hari nanti terdampar sendirian di pulau terpencil atau tercampak sensorang ke hutan amazon tak berorang, boleh survive sendiri! Dan supaya jadi orang yang berdikari dan tak menyusahkan orang lain. Ingat tu ye anak-anak...

Psttt... Takmo tension-tension hokey? Slow2... tarik napas dalam2... Senyum pada matahari... Okay, sekarang hidup kita bermula! Go! Go! Go!


Comments

Popular posts from this blog

Scandal | Prolog

NOTE: This is my new another hikayat(s). So... 'Scandal' is the sementara punya tajuk untuk cerita ni. Sebab buat masa ni tak dapat fikirkan lagi apa tajuk yang sesuai untuk cerita ni. So... buat sementara ni kita call this as 'Scandal' jelah dulu ey? Well... lagipun memang ada kena-mengena dengan perkataan tu pun. Tapi get to know kemudian la... Sekarang jom baca prolog ni dulu. Enjoy your reading! ^_^

Al-Quran Mumayyaz Membantu Mengaji Dengan Lancar

"Kenapa kita baca Quran kalau kita tak faham?"
"Dah kenapa kau tengok drama Korea?"
"Lain. Ada subtitle."
"Quran ada terjemahan, kan?"

Betul. Sekarang ni dah ada macam-macam jenis mushaf yang sangat membantu dan memudahkan kita untuk membaca Al-Quran. Macam-macam pilihan ada. Dan antara yang terbaik di masa kini, salah-satunya adalah Al-Quran mushaf Almumayyaz.
Sebab apa saya katakan mushaf Almumayyaz ni antara yang terbaik?
Oh, tahukah anda? Mushaf Almumayyaz adalah Al-Quran bertafsir yang dilengkapi dengan transliterasi rumi perkata (iaitu perkataan rumi di bawah perkataan Arab bagi memudahkan sebutan). Dan ayat-ayat di dalam Al-Quran Almumayyaz turut dikelaskan dengan 5 warna berbeza pada tiap-tiap tanda tajwid bagi memudahkan dan melancarkan proses pembacaan. Ini sekaligus membuatkan kita mudah untuk mengenal tajwid dan membaca tiap-tiap baris ayat suci Al-Quran dengan lebih tepat.
Dannn... tahukah juga? Selain itu, Al-Quran Almumayyaz ini turu…

Jam Tangan Tawaf Yang Super Awesome!

Assalamu'alaikum. Hai! Berita baik untuk korang yang teringin nak cuba pakai jam tangan tawaf. Ataupun kepada peminat-peminat jam tangan tawaf yang teringin nak tukar pakai model lain pulak, sekarang ni dah ada jam tangan tawaf jenama MEM.

Sebelum tu… Apa itu jam tawaf ye?

Jam tawaf ni adalah jam yang pergerakkan jarumnya mengikut pusingan tawaf. Ataupun ada orang panggil anti-clockwise. Ataupun lebih mudah orang panggil jam pusing ke kanan.Naaa... gitu!

Dan kini MEM ada menyediakan jam tangan tawaf untuk lelaki dan perempuan tahu. Tapi kalau rasa nak sedondon dengan pasangan, yang couple set pun ada. Tapi jangan lupa, kena tahu jugak yang MEM pun ada sediakan jam dinding yang semuanya super-duper comel, cantik, menarik, tertarik lagi kau memang dabom! *Eheh! Terover la pulak… -.-'*

MEM BRAUNE

So macam gambar yang kat atas tu, tu adalah jam tangan tawaf dari MEM yang direka khas untuk kaum lelaki. Tak ke nampak macho lagi segak bergaya lengan mamat model yang peragakan jam d…